بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
سال جهش تولید با مشارکت مردم

مهندس صالحی رییس بنیاد مسکن: ساخت 5.5 میلیون واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن در سراسر کشور از ابتدای تاسیس

تاریخ ارسال : 1402/10/27

مهندس صالحی رییس بنیاد مسکن: ساخت 5.5 میلیون واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن در سراسر کشور از ابتدای تاسیس

مهندس غلامرضا صالحی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سومین نشست هم اندیشی مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن گفت: از ابتدای تأسیس تاکنون 5.5 میلیون واحد مسکن در سراسر کشور  توسط بنیاد مسکن ساخته شده است. در حال حاضر از  270 هزار واحد طرح نهضت ملی که دولت در دست اجرا دارد 130 هزار واحد آن را بنیاد اجرا کرده است که به 250 هزار واحد هم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه های بنیاد مسکن در سفرهای ریاست جمهوری به افتتاح می رسد، افزود: پروژه های بنیاد مسکن در کل کشور بالاترین پیشرفت و پایین ترین قیمت تکمیل شده را دارند.  برای دو سال آینده بیش از 300 هزار واحد برنامه ریزی کردیم که دو برابر تعداد واحدهایی است که در این سالها ساخته شده است.

رییس بنیاد مسکن با بیان اینکه رویکرد بنیاد در این دوره مسکن محرومین است افزود: طبق تفاهم نامه ای با سازمان ملی زمین و مسکن به امضا رسیده ، 50 هزار واحد زمین رایگان برای ساخت مسکن در اختیار ما قرار می دهند که ما فقط هزینه ساخت را از گروه های هدف می گیریم.

وی افزود: 20 هزار واحد را با کمیته امداد هم در تکمیل و هم در احداث داریم که مجموعا 40 هزار واحد می شود همچنین در حال امضای تفاهمنامه 20 هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان برای تکمیل هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: بسیار از متقاضیان هستند که وام دریافت کرده اند و در حال حاضر بدهکار می باشند اما امکان بهره برداری از واحدشان را ندارند. ما با استگاههای حمایتی مثل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان تفاهمنامه امضا کردیم، این سازمان ها کمک خوبی برای رفع مشکلات داشتند و با هم تعامل بسیار بالایی داریم و تفاهم نامه های جدیدی در آینده با این دو سازمان خواهیم داشت.

مهندس صالحی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در هیئت دولت به عنوان یک نهاد تخصصی ساخت و ساز کارها را دنبال می کند افزود: مصوب شده است که ردیف بودجه مسکن های حمایتی سازمان های بهزیستی و کمیته امداد به بنیاد تخصیص پیدا کند. در حال حاضر 160 هزار واحد فقط برای خانواده بهزیستی مصوبه گرفتیم و کل اعتبار دولتی برای ساخت به حساب بنیاد واریز می شود، یعنی بیناد مسکن متولی ساخت و ساز در کشور محسوب می شود.

وی افزود: در بحث بازسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی، حدود 5.5 میلیون مسکن روستایی از سرشماری سال 95 داریم. از این تعدا 50 درصد در طی سالهای گذشته مقاوم سازی شده است. برنامه ما در این حوزه داریم، مقاوم سازی مسکن روستایی به بالای 70 درصد تا سال 1405 است.

مهندس صالحی با بیان اینکه امسال برای اولین بار وام ما 1.5 برابر افزایش پیدا کرده است افزود: برای اولین بار تعداد 200 هزار واحدی که از سال 84 ثابت مانده بود به 350 هزار واحد افزایش یافت و تا امروز 15 هزار نفر از متقاضیان به بانک ها معرفی شدند و در حال انعقاد قرار داد هستند. انشاالله بتوانیم تا پایان سال تمامی 350 هزار واحد را به بانکها معرفی کنیم.

رییس بنیاد مسکن افزود: مسئله مهم در بازسازی و مسکن روستایی حضور در حوادث و سوانح است. در این خصوص ساختاری در دولت وجود ندارد. از زمانی که حادثه ای از قبیل سیل و زلزله در کشور به وقوع می پیوندد بنیاد مسکن بعنوان اولین نهاد برای بازسازی حضور پیدا می کند و تا بازسازی آخرین واحد مسکونی در کنار مردم می ماند.

وی اذعان داشت: یکی از برنامه های ما استفاده از تکنولوژی روز و صنعتی سازی و مصالح پیش ساخته است که بتوانیم به سرعت هم حمل کنیم و هم ارزان باشد و در همه مراکز صعب العبور و سردسیر بتوانیم از آنها استفاده کنیم. هم اکنون  به صورت آزمایشی پروژه ها در حال انعقاد قرارداد است.

رییس بنیاد مسکن با بیان اینکه در حوزه عمران روستایی برای تمام 40 هزار روستای بالای 20 خانوار در کشور طرح هادی  تهیه شده است و در حال حاضر همه روستاها دارای سند توسعه هستند افزود: یکی از خلأها در حوزه عمران روستایی، پایگاه داده بوده که در حال طراحی هستیم. برنامه مهم ما در حوزه عمران روستایی، GIS کردن تمام 40 هزار طرح هادی و بارگذاری در یک پایگاه داده و تبدیل آن به تنها مرجع تخصصی اطلاعات حوزه روستایی است.

مهندس صالحی بیان کرد: ما به دنبال تأسیس یک مرکز تخصصی تکنولوژی بتن با حضور اساتید بنام دانشگاه هستیم. یکی از سازمانهای تابعه ما بنیاد بتن است که در کل کشور دفاتر دارد و تا به الان هم خدمات قابل توجهی داشته و در پیشرفت پروژه ها تأثیرگذار بوده است. ولی عمدتا به صورت عملیات اجرایی و کارگاهی کار می کردند. هم اکنون در حال تشکیل یک مرکز تخصصی با حضور اساتید دانشگاه هستیم تا بتوانیم در زمینه تکنولوژی های روز بتن یک مرکز را در اصفهان راه اندازی کنیم.

وی افزود: برای اولین بار در حوزه عمران روستایی امسال سهمیه قیر تهاتری 70 درصد شده است که سطح مشارکت را بالا می برد. سطح برخورداری روستاها در کشور در بهسازی معابر روستایی به بالای 55 درصد رسیده و مقاوم سازی هم  بالای 50 درصد می باشد.

مهندس صالحی گفت: برای حدود 1400 روستا در کشور منظومه ها را اجرا کرده ایم ولی ردیف بودجه و مستند قانونی جهت استناد نداشتیم که در بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مصوب شده و در تبصره 2 ماده 1، ردیف اعتباری هم پیش بینی کردند که این مهم منجر به انقلاب در حوزه اشتغال روستایی خواهد شد.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن در طرح منظومه ها، زنجیره تولید را فعال کرده است. جدا از اینکه دفتر مستقر می کند و تسهیلگر می گذارد. مردم نیاز به آموزش و پیگیری برنامه هایشان دارند تا اینکه آن کارگاه کلید بخورد و بتواند سودآور شود و بتواند چرخ اقتصاد آن خانواده و روستا را بچرخاند. وقتی یک زنجیره تعریف می شود انتهای کار هم بازاریابی انجام می شود، نهایتا منجر به ایجاد درآمد می شود و کمک می کند که توسعه پیدا کند.

رییس بنیاد مسکن در پایان خطاب به مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه گفت: الحمدلله به برکت مدیریت هوشمندانه حاج آقای روحانی نژاد، دفاتر نمایندگی استانی سر و سامان دارند و حضور دائمی مسئولین دفاتر را شاهد هستیم. دفاتر نمایندگی استانها تبدیل به بازوی اجرایی در استان شده اند. اما با توجه به رسالتی که در بنیاد مسکن داریم چند خواهش دارم. در موضوعاتی از جمله بیان نقاط قوت و ضعف، شناسایی نیروهای متعهد و متخصص، ارتباط بین مردم و بنیاد مسکن، افزایش سطح رضایتمندی از خدمات و تبیین فعالیت های بنیاد مسکن در سطح کشور مورد انتظار است. مهمترین موضوع نیز کمک به سلامت محیط کار در مجموعه ها است. در کشور پایین ترین سطح مشکلات و سوء استفاده را در بنیاد مسکن شاهد بودیم که به برکت حضور مسئولین دفاتر نمایندگی هست که از این بابت تشکر می کنم.

 

 

 

منبع خبر:
  • روابط عمومی بنیاد مسکن
موضوع خبر :
  • مهندس
  • صالحی
  • رییس
  • بنیاد
  • مسکن:
  • ساخت
  • 5.5
اشخاص :
  • رییس بنیاد مسکن
  • نماینده ولی فقیه بنیاد مسکن
  • معاونین
  • اعضاء شورای مرکزی
حوزه متولی :
  • معاونت مسکن و عمران شهری
  • حوزه ریاست
دسته بندی :
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟ 1 2 3 4 5 (4)

نظر شما در مورد مهندس صالحی رییس بنیاد مسکن: ساخت 5.5 میلیون واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن در سراسر کشور از ابتدای تاسیس چیست؟

سوال: